ПРОЦЕНА ИСПУЊЕНОСТИ СТАНДАРДА 6:
КВАЛИТЕТ НАУЧНО-ИСТРАЖИВАЧКОГ, УМЕТНИЧКОГ И СТРУЧНОГ РАДА
а) Опис стања, анализа и процена стандарда 6
Природно-математички факултет Универзитета у Крагујевцу у своме раду остварује јединство образовног, научно-истраживачког и стручног рада, односно обезбеђује интегрисаност истраживачких метода и резултата истраживања у наставне програме академских и докторских студија.
Факутет поседује ресурсе за остваривање и организовање базичних, развојних и примењених истраживања и стручног рада. Постојеће структуре за реализацију и организовање научно-истраживачког и стручног рада одговарају нормативима, што се доказује успешном поновном акредитацијом Факултета као научно-истраживачке организације од стане Министарства просвете, науке и технолошког развоја (Одлука о акредитацији за обављање научно-истраживачке делатности бр. 660-01-000/12/27од 02.02. 2016. године). Одређивање истраживачких стратегија, садржај и резултати научних, истраживачких и стручних активности усклађени су са стратешким циљем Факултета, као и са националним и европским циљевима и стандардима високог образовања, што је истакнуто Програмом научноистаживачког рада Природно-математичког факултета у Крагујевцу за период 2016-2020.
У складу с тим, запослени на Природно-математичком факултету, поред наставне делатности, активно се баве осмишљавањем, припремом и реализацијом научно-истраживачких, стручних и других врста пројеката.
Високи ниво образовног рада Природно-математичког факултета омогућен је између осталог и знањима до којих наставници и сарадници долазе спровођењем континуираног научног и стручног рада. Запослени на Факултету ангажовани су на бројним фундаменталним, иновационим, развојним и другим националним и међународним пројектима у области природно-математичких наука: хемије, биохемије, биологије, екологије, физике, математике и информатике и заштите животне средине (Табела 6.1.). Реализација већег броја пројеката остварује се на Факултету, а део истраживања обавља се у другим истраживачким установама у земљи и иностранству, са којима наш факултет има дугогодишњу успешну сарадњу. Такође, Факултет перманентно ради на стварању оптималних услова за научно-истраживачки рад, усавршавању постојећег наставног кадра у земљи и у иностранству (Прилог 5.3.), као и на сталном ангажовању младих истраживача (студената докторских студија) у рад на пројектима. Током 2018. године пројектима је прикључен већи број младих истраживача на основу одлуке Министарства просвете, науке и технолошког развоја, а у оквиру акције ангажовања 1000 младих истраживача у Србији.
Факултет подстиче своје запослене да се активно баве научним и истраживачким радом и да што чешће објављују резултате свога рада и систематски прати и оцењује обим и квалитет истраживачког рада наставника и сарадника. Учешће запослених на научним скуповима националног, регионалног и светског значаја подстиче се пре свега обезбеђивањем потребне документације за конкурисање за средства код Минисарства просвете, науке и технолошког развоја, а на жалост много мање издвајањем из сопствених средстава Факултета, због недостатка средстава.
Приликом избора у звање наставника, Факултет доследно примењује критеријуме који се односе на научно-истраживачки и стручни рад, у складу са препоруком Националног савета за високо образовање. Анализом је утврђено да су критеријуми Факултета у складу са критеријума других високошколских установа природно-математичког поља, а у неким случајевима и значајно строжији, премашујући минималне услове дате у препорукама Националног савета за високо образовање.
На студијским програмимима докторских студија избор и именовање наставника и ментора се сваке школске године обавља по тренутно тренутно важећим стандардима за акредитацију студијских програма докторских студија у оквиру природно-математичког образовно-научног поља. Евидентно је (из Табеле 6.7) да сви ментори Факултета имају далеко више од минимално потребних 5 радова у протеклих 10 година.
Референце наставника из одређених научних области одговарају садржају предмета који су им поверени акредитацијом, што потврђује високу усаглашеност научног и образовног рада наставника на основним, мастер и докторским академским студијама, што се потврђује увидом у књиге наставника и књиге предмета на студијским програмима.
Квалитет научно–истраживачког рада запослених на Природно-математичком факултету у Крагујевцу експлицитно се може показати на основу следећих навода:
- запослени на Факултету су у периоду од 2015 – 2017. године публиковали укупно 478 радова са SCI листе, и то: 159 у 2015. години, 158 у 2016. години и 161 у 2017. години (Tабела 6.4.);
- Факултет је носилац 16 међународних пројеката и пројеката програма фундаменталних истраживања које финансира Министарство просвете, науке и технолошког развоје Републике Србије и (Табела 6.1.), а запослени на Факултету ангажовани су и на научно-истраживачким пројектима чији су руководиоци запослени на другим НИО у земљи, тако да укупно 178 наставника и сарадника учествује у раду на пројектима (Табела 6.2.).
- поред пројеката основних истраживања, запослени на Факултету ангажовани су и на другим међународним (билатералним или мултилатералним) и домаћим пројектима (Табела 6.6.);
- активности на пројектима теку у складу са Програмом научноистаживачког рада Природно-математичког факултета у Крагујевцу, а истовремено, Факултет непрекидно ради на укључивању младих истраживача (студената докторских студија) на пројекте (Програм развоја научноистраживачког подмлатка).
- у периоду 2015 – 2017. године на Факултету је одбрањено укупно 50 докторских дисертација, а само у 2018. години закључно са 1. 10. 2018. године још 6 (Табела 6.5.);
- сви запослени у својству наставника, виших научних сарадника и научних сарадника на Факултету (102) задовољавају прописане услове за менторе, а списак ментора за школску 2017/18 дат је као прилог (Табела 6.7.);
- Универзитет у Крагујевцу се 2017. године први пут нашао на престижној Шангајској листи која рангира најбоље универзитете и најбоље научне области и то зa област математике. Наш Универзитет се нашао међу 500 најбоље пласираних високошколских институција у свету. Највећи допринос су дали наставници и сарадници са Института за математику и информатику ПМФ-а у Крагујевцу. Овај успех је тим већи, јер се на тој листи налази свега 2 одсто универзитета у свету.
Факултет има интензивну међународну сарадњу (прилог) и непрекидно ради на усавршавању својих кадрова у земљи и у иностранству. Велики број запослених на Факултету има развијену научну сарадњу са страним универзитетима, тако да наставници, сарадници и истраживачи повремено бораве на страним универзитетима. Боравке најчешће финансира надлежно Министарство Републике Србије или се врши посредством различитих програма владиних и невладиних организација. Поред тога, честе посете страних истраживача и гостујућих професора представљају вид развијања међународне сарадње, унапређења рада и мобилности у спрези са унапређивањем наставног процеса, првенствено на докторским студијама.
На Природно-математичком факултету у Крагујевцу постоје кадровски, просторни и материјални услови за научно-истраживачки рад. Факултет непрекидно ради на одржавању и опремању постојећих научних лабораторија. Средстава за набавку се обезбеђују од стране Министарства просвете, науке и технолошког развоја, средствима од реализације међународних пројеката (ТЕМПУС, ФП7), од стране пројеката других Министарстава, пројеката са привредом, донација из земље и иностранства и средстава остварених пружањем услуга и реализацијом закључених уговора са наручиоцима посла. Списак опреме приказан је у Табели 11.2., уз напомену да је новим пројектима за период 2011 – 2017. године добијена значајна опрема за рад, док је део тренутно у фази набавке.
Факултет врши редовну набавку стручне и научне литературе. Развијена је богата издавачка делатност факултета. Важан је податак да је Природно-математички факулет у Крагујевцу издавач међународног часописа Comunications in mathematical and computer chemistry (МATCH), са импакт фактором 3.858 за 2015. годину. У октобру 2016. године на Факултету је одржана манифестација поводом овог великог успеха научног часописа „MATCH“. Поред тога, Факултет издаје и два научна часoписа од националног значаја: Kragujevac Journal of Mathematics и Kragujevac Journal of Science.
Знања до којих Факултет долази спровођењем одређених научно-истраживачких и професионалних активности ажурно се укључују у постојећи наставни процес, тако да је ужа научна област наставног особља у директној функцији наставе.
Природно-математички факултет Универзитета у Крагујевцу остварио је циљеве и испунио стандарде постављене стандардом 6, јер: |
ü запослени на Факултету се поред наставних активности активно баве научно-истраживачким радом |
ü на Факултету се реализује значајан број научноистраживачких, стручних и других пројеката |
ü Факултет стално прати и оцењује обим и квалитет научно-истраживачког рада запослених и подстиче запослене на активан научноистраживачки рад |
ü резултате научно-истраживачког рада запослени публикују у познатим међународним и домаћим часописима |
ü запослени на Факултету резултате свог научно-истраживачког рада активно укључују у наставни процес кроз предавања, израду завршних, мастер радова или докторских дисератција |
ü Факултет одобрава студијске боравке и учешће на конференцијама запослених у циљу непрекидног усавршавања и праћења европских и светских трендова |
ü Факултет обавља издавачку делатност |
ü Факултет у оквиру својих могућности материјално помаже куповину и одржавање опреме за несметан научно-истраживачки рад запослених |
б) Анализа слабости и повољних елемената (SWOT анализа)
(SWOT анализа) |
Квантификација процене |
S - Strengths - Предности |
+++ - високо значајно |
W -Weaknesses - Слабости |
++ - средње значајно |
O - Opportunities - Могућности |
+ - мало значајно |
T – Threats - Опасности |
0 без значајности |
Предности (Strengths) |
Квантификација процене |
Одобрени број пројеката Министарства просвете, науке и технолошког развоја за период 2011– 2017. |
+++ |
Постоје Програм научно-истраживачког рада ПМФ-а, Програм развоја научно-истраживачког кадра (којим се дефинише брига о научно-истраживачком подмлатку) (Додатни прилози уз стандард 6) и Правилник о раду на основу којих се врши финансирање финансирање научно-истраживачког рада. |
+++ |
Утврђени су критеријуми за суфинансирање учешћа наставника и сарадника на научним скуповима на основу критеријума надлежног Министарства. |
+++ |
Обезбеђен је сталан и неометан приступ различитим врстама информација у електронском облику, као и информационим технологијама које се у значајном обиму могу користити у научно-истраживачке и образовне сврхе. |
+++ |
Постоји одговарајућа и савремена техничка, лабораторијска и друга опрема. |
++ |
Постоји усаглашеност образовног, научно-истраживачког и стручног рада. |
+++ |
Садржај научно-истраживачког и стручног рада усаглашен је са стратешким опредељењем земље и европским циљевима. |
|
Перманентност научног истраживања и међународне сарадње. |
+++ |
Активно укључивање резултата истраживања у наставни процес. |
+++ |
Подстицање наставника и сарадника на публиковање резултата истраживања. |
++ |
Слабости (Weaknesses)
|
Квантификација процене |
Постојећи извори финансирања нису довољни за младе истраживаче. |
+++ |
Недовољно адекватне лабораторијске и друге опреме за подизање обима и квалитета извођења научноистраживачког рада. |
++ |
Недостатак моћних рачунарских ресурса који би били јавно доступни. |
++ |
Могућности (Opportunities)
|
Квантификација процене |
Едукација наставника и сарадника Факултета о општој методологији истраживања. |
+++ |
Покретање нових пројеката. |
+++ |
Набавка додатне лабораторијске и друге потребне опреме за интензивније укључивање наставног особља и студената у експериментална истраживања. |
+++ |
Унапређење постојећих и развитак нових области експерименталних истраживања, кроз формирање нових лабораторија у којима би се развиле нове истраживачке методе. |
++ |
Проширење обима и повећање квалитета истраживања кроз повећање истраживачког капацитета наставника и сарадника. |
+ |
Опасности (Threats)
|
Квантификација процене |
Ограниченост простора, лабораторијских и људских ресурса за адекватну реализацију различитих делатности из домена научно-истраживачког рада. |
++ |
ц) Предлог мера и активности за унапређење квалитета стандарда 6
Ø Природно-математички факултет уложиће напоре за повећање броја публикованих радова запослених, пре свега у истакнутим међународним часописима.
Ø Факултет ће се трудити да одржи квалитет научно-истраживачких (домаћих, међународних, билатералних и мултилатералних) пројеката на којима су ангажовани запослени.
Ø Факултет ће и даље одржавати квалитет одбрањених докторских дисерација који се огледа у броју публикованих радова из дисертација.
Ø Факултет ће радити и даље на унапређењу простора, библиотеке, набавци нове и одржавању постојеће опреме за рад истраживача.
Ø Наставиће се са ангажовањем младих истраживача у научно-истраживачким пројектима.
Ø Развијаће се нова и одржавати постојећа сарадња са иностраним универзитетима.
д) Показатељи и прилози за стандард 6:
· Табела 6.1. Назив текућих научно-истраживачких пројеката чији су руководиоци
наставници стално запослени на Факултету.
· Табела 6.2. Списак наставника и сарадника запослених у високошколској институцији,
учесника у текућим домаћим и међународним пројектима.
· Табела 6.3. Збирни преглед научноистраживачких и уметничких резултата у установи
у претходној календарској години према критеријумима Министарства.
· Табела 6.4. Списак SCI-индексираних радова по годинама за претходни трогодишњи
· Табела 6.5. Листа одбрањених докторских дисертација у претходне три школске
· Табела 6.6. Списак стручних и уметничких пројеката који се тренутно реализују у
установи чији су руководиоци наставници стално запослени на Факултету
· Табела 6.7. Списак ментора према тренутно важећим стандардима који се односи на
испуњеност услова за менторе у оквиру образовно-научног, односно
образовно-уметничког поља, као и однос броја ментора у односу на
укупан број наставника у високошколској установи.
· Прилог 6.1. Награде и признања наставника, сарадника и студената за остварене
резултате у научноистраживачком раду за период од 2015. године
· Прилог 6.2. Однос наставника и сарадника укључених у пројекте у односу на укупан
број наставника и сарадника на високошколској установи.
· Прилог 6.3. Однос броја SCI-индексираних радова у односу на укупан број
наставника и сарадника на високошколској установи у 2017. години.
Додатни прилози уз стандард 6
Прилог. 6.4. Одлука о акредитацији Факултета као НИО 2016.
Прилог 6.5. Програм научно-истраживачког развоја Факултета за период 2016-
2020.
Прилог 6.5.а. Одлука ННВ-а о прихватању Програма НИР-а
Прилог 6.6. Програм развоја научно-истраживачког подмлатка за период 2016-
2020.
Прилог 6.6.а Одлука ННВ-а о прихватању Програма развоја подмлатка.
Прилог 6.7. Правилник о раду Факултета.
Прилог 6.8. Сарадња Факултета са привредом у периоду 2015-2018.