Процена испуњености стандарда 5:
,,Kвалитет наставног процеса”
Квалитет наставног процеса обезбеђује се кроз интерактивност наставе, укључивање примера у наставу, професионални рад наставника и сарадника, доношење и поштовање планова рада по предметима, као и праћење квалитета наставе и предузимање потребних мера у случају када се утврди да квалитет наставе није на одговарајућем нивоу.
Настава на студијским програмима основних и мастер студија је организована у облику предавања, рачунских и лабораторијских вежби, домаћих задатака и семинарских радова.
Распоред одржавања наставе се утврђује непосредно пре почетка школске године. Том приликом води се рачуна о погодном распореду обавеза студената и наставног особља у току недеље. У складу са просторним и временским ресурсима, задужени за формирање распореда имају циљ да направе што је могуће компактнији распоред. Другим речима, избегава се да студенти имају велике паузе између различитих блокова предавања и вежби, као и евентуална преклапања изборних предмета за поједине модуле.
Настава на Природно-математичком факултету је интерактивна, обавезно укључује примере из праксе, подстиче студенте на размишљање и креативност, самосталност у раду и примену стечених знања.
Природно-математичком факултет, за сваки семестар, односно за сваку школску годину усваја план и распоред наставе, као и списак наставника и сарадника којима се поверава настава на појединим предметима. План и распоред одржавања предавања и вежби су истакнути пре почетка одговарајућег семестра на огласној табли и на сајту Факултета. Сваки наставник на првом часу упознаје студенте са спецификацијом предмета, односно са обавезом присуства на предавањима и вежбама, циљевима, исходима учења и садржајем курса, литературом неопходном за успешност у савладавању градива, методама извођења наставе, начином стицања поена на предиспитним обавезама и испиту, као и начину оцењивања.
Декан и продекан за наставу прате спровођење плана наставе, планова рада за сваки предмет, као и рад наставника и сарадника, и предузимају корективне мере уколико дође до одступања. Преко студентских анкета проверава се и утврђује да ли наставници и сарадници имају коректан и професионалан однос према студентима. Такође систематски прате, оцењују квалитет наставе на појединачним предметима и предузимају корективне мере за његово унапређење, упозоравају наставнике који се не придржавају плана рада на предмету или не постижу одговарајући квалитет предавања и вежби на потребу побољшања, и обезбеђују им потребно усавршавање.
Рад наставника се оцењује кроз Анкету о вредновању педагошког рада наставника која се спроводи на крају сваког семестра. Председник Комисије за спровођење Анкете подноси извештај Наставно-научном већу по завршетку наредног семестра.
Природно-математички факултет Универзитета у Крагујевцу је остварио све циљеве и испунио све захтеве постављене стандардом 5, јер:
1. Организује наставу на основним и мастер студијама у облику предавања, рачунских и лабораторијских вежби, домаћих задатака и семинарских радова;
2. Садржај курилукума за све предмете су документовани (књиге предмета на сајту Факултета);
3. Редово, за сваку школску годину, усваја план и распоред наставе, као и списак наставника и сарадника којима се поверава настава на појединим предметима;
4. Прати спровођење плана наставе, планова рада за сваки предмет, као и рад наставника и сарадника;
5. Спроводи Анкете о вредновању педагошког рада наставника и сарадника;
6. Припрема Извештај о раду факултета и извештај о раду Комисије за квалитет у којима се документују квалитет наставе и наставног процеса.
Анализа слабости и повољних елемената (SWOT анализа)
(SWOT анализа) |
Квантификација процене |
S - Strengths - Предности |
+++ - високо значајно |
W -Weaknesses - Слабости |
++ - средње значајно |
O - Opportunities - Могућности |
+ - мало значајно |
T – Threats - Опасности |
0 без значајности |
Предности (Strengths)
· Висококвалификовани предавачи у педагошком и стручном смислу +++
· Детаљне информације о плану и програму појединих предмета доступне су
студентима пре почетка курса +++
· Разноврсност метода наставе и учења ++
· Наставници бирају адекватне и модерне методе како би студентима ефикасно и квалитетно пренели знање ++
· Одговарајуће комисије за обезбеђење квалитета спроводе периодичне провере и дају предлог мера за унапређење наставног процеса, као и наставника и сарадника ++
· Учествовање представника студентата у процесу организације и евалуације
квалитета наставног процеса +++
· Настава се систематски прати и процењује кроз редовно анкетирање студената +++
Слабости (Weaknesses)
· Неравномерна оптерећеност наставника и сарадника ++
· Апаратуре које се користе у лабораторијама за извођење вежби су у већој мери старијег датума +++
· Недовољно практичне наставе на појединим предметима +++
· Недовољна финансијска средства неопходна за осавремењивање лабораторија и других помагала која доприносе разлоликости наставе +++
Могућности (Opportunities)
· Учешће на пројектима који могу омогућити средства за додатно опремање лабораторија, чиме би се побољшао практични аспект држања наставе +++
· Усавршавање наставника и сарадника кроз различите курсеве ++
· Веће ангажовање на побољшању квалитета наставног процеса ++
· Увођење савремене опреме у наставни процес +++
· Већа и разноврснија примена информатичких ресурса у наставном процесу +++
· Побољшати контролу присуства студената на настави +++
· Повећање мобилности наставника, сарадника и студената ++
Опасности (Threats)
· Недовољно редовно присуство студената на настави ++
· Недовољна мотивисаност наставника за примену нових метода у реализацији наставе ++
· Недовољна мотивисаност студената да учествују у студентским анкетама и изнесу своје мишљење о студијском програму и раду наставника и сарадника +++
Предлози за побољшање и планиране мере
1. Спроводити контролу квалитета наставе
2. Кориговати одвијање наставе, уколико је потребно, сходно резултатима анкете студената
3. Сви потребни подаци, прописи и документи треба да буду доступни на сајту Факултета
4. Купити потребне апаратуре у циљу побољшања и развоја нових експерименталних вежби
5. Применити развој информационих технологија у настави
6. Креирати библиотеку у електронској форми која би била доступна студентима
7. Кроз анкете студената сазнати шта су њихова новија интересовања и према томе развијати нове смерове студија
8. Развијати додатну наставу ради боље едукације студената
9. Организација семинара, конференција
10. Развој нових пројеката на Факултету
Показатељи и прилози за стандард 5
· Прилог 5.1: Анкете студената о квалитету наставног процеса на Природно математичком факултету
· Прилог 5.2: Процедуре и поступци који обезбеђују поштовање плана и распореда наставе на Природно математичком факултету